Before The Storm

Comment

Before The Storm

“Before The Storm” ble komponert rundt 2000.
Dette opptaket er fra 2001. Det tar fremdeles litt pusten fra meg når jeg ser opptaks-filer som har blitt jobbet på, i så lang tid!


Det er litt overveldende prøve å «forbedre» de originale opptakene uten å ødelegge vibben og den originale tolkningen. Det gjelder alle (tidligere innspillte) låter egentlig. 
Så i dette tilfeller, for å demonstrere det, har jeg inkludert to ekstra versjoner av «Before The Storm»  med digital singelen: den originale innspillingen fra 2001, samt, en remiks fra 2014. 
(Jeg er ikke sikker på hvilken jeg liker best)


Jeg husker at jeg fikk skryt av produsenter og «musikk folk» for «Before The Storm» (i sin tid) , og den var en (av mange sanger) som derfor ble bukt til å promotere bandet mitt (woo).

Sangen ble tatt opp, og ment for utgivelse på EP’en «Suntitled Playlist» med samme band. Morsomt nok, er alle sangene fra denne EP-en nå utgitt i dette prosjektet. 

Strykearrangementet her, ble spillt med fiolin bue på gitar. (Hadde ikke strykeinstrumenter den gang)

Med meg på innspillingen:
Geir Arne Ose: Trommer

 

Comment

Dark Horse

Comment

Dark Horse

“Dark Horse” er, som forrige sang, hentet fra «War (pt 3)» konseptet. 

Igjen handler sangen om indre og ytre spenninger. 

Mer om dette verket kan leses om i forrige blogg innlegg  

Det vil ikke bli utgitt flere sanger fra denne samlingen i dette prosjektet. 

 

 

Comment

War (pt. 3)

Comment

War (pt. 3)

“War”, er en sang fra et større verk, 
Denne utgivelsen er sammensatt av to deler av temaet «War» som ellers hører hjemme på forskjellige punkter i det større verket. 

Tematikken til «War» handler om klassiske grunner til konflikter, og som typisk kan løses med kommunikasjon (bekymringer, kjærlighet, ambisjoner og generelt menneskelige følelser). 

«War» refererer til alle former for små og store trusler og feider, blant mennesker, men også indre tanker og dialoger man har med seg selv. 

 

 

Comment

A Seven

Comment

A Seven

«A Seven» er et improvisert stykke, fremført den 27 April 2007 (derav det kryptiske navnet).

Jeg har store mengder av slike stykker, de fungerer på mange måter som meditasjon for meg.

Jeg kommer nok ikke til å presentere flere av dem her, men følte jeg måtte inkludere noe av dette materialet, siden det tross alt er en musikalsk dagbok jeg gir ut. 

 

 

Comment

Weighted

Comment

Weighted

Weighted ble originalt laget som et sound-design stykke, ganske så fjernt fra denne versjonen.  Etterhvert endte den opp som en sang for bandet mitt «Ninth»

Sangen handler om tap, skuffelser, lidelser og det å måtte “gi slipp” (på noe), samt glimtet av lys som tidvis kan spire, selv i de tøffeste tider. 


Tematikken var inspirert av venner av meg,  som på den tiden måtte gå igjennom tøffe ting, samt mine egne demoner, selvfølgelig. 

 

Comment

Speaking Of The Devil

Comment

Speaking Of The Devil

Jeg skrev egentlig to sider om denne sangen, og litt om tiden da den ble laget, men når jeg gjør det, forkaster jeg som regel bloggen uten å lese igjennom den en gang, og konkluder med at det er bare vås!
En teknikk jeg ikke nødvendigvis følger med alle sangene, skulle man kanskje tro. Men sangene har jeg jobbet på i flere år, og litt av moroa med dette prosjektet, er at jeg selvfølgelig velger sanger som jeg synest har tålt tidens tann.

Sangen ble skrevet for gitar, piano og kontrabass når jeg var 16-17 år.
Sammen med sanger som “March Of The Moors” (og mange flere) endte de opp med å bli repertoaret til mitt da nye band “Woo”.  

Greien var at, etter mange år med fremføring av akustisk folkemusikk, roots, world musikk, var jeg klar for å dra det lengre. Jeg ønsket å ta inn eletronika, synther, østlig musikk, techno, funk og elektriske gitarer. Jeg ville også bruke rå makt for å presse instrumentene over smertegrensen om resultatet ble kult. 
Denne filosofien har jeg den dag i dag. 


Akkurat denne sangen ble også skrevet, med en festival i tankene (Dei Nynorske Festspela), fra heimbygda Ørsta.
Jeg ringte dem og presenterte at jeg hadde en sang for dem, og om de var interessert i å høre den,. Men jeg var for sent ute, og de ba meg vennlig om å «ringe opp igjen neste år».

Det skjedde aldri dog. 

 

 

Comment

Destrortion

Comment

Destrortion

Destrortion startet som en akustisk sang for lenge siden, og har gått igjennom flere faser.

Sangen ble opprinnelig produsert for utgivelse til albumet “Ninth: Evolver”, som aldri ble utgitt (en EP ble utgitt dog, men uten denne sangen her)

Mange av sangene på dette albumet hadde gått igjennom en enorm forandring, opp gjennom årene, (derav navnet “evolver”), med arbeid gjort av meg, men også andre produsenter jeg jobbet med på den tiden. 

Denne versjonen dog, er urørt av eksterne hender (som med alle andre sanger i dette prosjektet) og er litt av poenget med denne musikalske dagboken, jeg presenterer. 

Destrortion (samt neste sang. som kommer neste uke), har forøvrig noen “easter eggs” eller “spoilers” gjemt i seg, som hinter litt om noe som vil komme, en god stund senere i prosjektet.

 

 

Comment

One Way

Comment

One Way

Denne sangen ble komponert som en instrumental, men ble ofte fremført live med vokal. 
Jeg skrev vokal til denne (og visse andre sanger), for at vokalisten skulle ha noe å gjøre på under live showene.
(Der er en mulighet for at jeg gir ut vokalversjonen ved en annen anledning). 

Sangen ble fremført mye live, og dette opptaket er basert på et live-show med bandet Woo.

«One Way» startet med at jeg ønsket å krysse folkemusikk med funk og techno, og en god dose energi. 
Sangen ble skrevet når jeg var rundt 16-17 år. 

 

Comment

Eventide

Comment

Eventide

Eventide ble fremført regelmessig med bandet mitt Woo.

Originalt var sangene vi fremførte mer som medleyer, altså flere sanger arrangert inn i en stor sang. Dette for å få skvist mest mulig låter inn i en konsert.
 
Trommene skulle fremføres med hendene og sangen gikk av den grunn under arbeidsnavnet «Blemon Song» 

Med meg på denne innspillingen
Audun Havåg: Kontrabass 

"Eventide" fremført på Hulen i Bergen, med bandet Woo.

"Eventide" fremført på Hulen i Bergen, med bandet Woo.

Samme låt fremført på Smuget i Oslo

Samme låt fremført på Smuget i Oslo

 

Comment

Star

Comment

Star

Dette opptaket ble gjort i 1998/99 med bandet mitt Woo. Altså, for cirka 20 år siden!
 

Låta ble også komponert rundt samme tid, (med et glimt i øyet).

Dette var en tid der konsertene våre var ganske energiske.

Utenfor scenen dog, var vi litt som folk flest. Både, tøffe i trynet, snille og søte, sinte, banale, komplekse, glade og tullete. 
Og det var jaggu meg musikken også.

Og slik synest jeg det skal være, om det skal være «for real». 

 

 

 

Comment

Kill The Evil

Comment

Kill The Evil

Kill The Evil ble opprinnelig født på en looper pedal. Trommene ble etterpå programmert på en datamaskin. 
Sangen var; en av mange som ble klargjort for utgivelse med prosjektet mitt Ninth (som da var et soloprosjekt). 
Albumet ble aldri utgitt, men en versjon av Kill The Evil kom likevel ut på Ninth: Evolver Ep, som skulle være en smakebit på albumet. 

Sangene til albumet, ble tatt opp i mitt eget «studio», men ble videre jobbet på sammen med Yngve Sætre i Duper Studio.

Denne versjonen er en tidligere og lengre versjon av sangen (og produksjonen), enn den som kom ut på "Evolver EP", men fremdeles samme opptak. Jeg har tatt inn noen av Yngves produksjons-idéer også. Men fokuset var å presentere sangen i et nytt lys.

Med meg i studio
Geir Arne Ose: Trommer
Yngve L Sætre: Synthbass og produksjon

 

 

Comment

Requiem To Love

Comment

Requiem To Love

Denne sangen ble opprinnelig skrevet som en salme, med horn, kirkeorgel, stryk og buet gitar.

Den hadde ikke trommer, tekst eller sang, og var 7 minutter lang.

Arrangementet skulle representere et slags kall fra naturen og gamle glemte “bevisstheter”. 


Det var et minimalistisk stykke, med lange droner, få toner, og primitive harmonier.  


Senere skulle den bli omarrangert og servert til et rocke-lystent publikum, med bandet WOO. 

Sangen ble senere tatt opp for utgivelse på albumet “Ninth: Evolver Album” (som aldri ble utgitt) 
Det var en moro sang å spille live, da publikum virket fornøyd når vi fremførte den.

 

 

Comment

Don't Look Back

Comment

Don't Look Back

En sang blir ofte komponert på flere måter, samtidig.

Ved siden av improvisasjon (med bandet Woo), ble den første demoen av "Don't Look Back" laget på et gammelt orgel, og en 12-strengs elektrisk gitar. 

Orgel temaet var inspirert av en sang jeg hadde laget tidligere,  for akustiske gitarer. Temaet ble aldri brukt og dermed resirkulert og brukt her.

Senere ble det produsert flere versjoner; blant annet, en for blås og bariton-gitar, samt et for solo piano og stemme.

Jeg hadde tenkt å presentere noen av disse versjonene her, da de er ganske så forskjellige, både i form og uttrykk. Men det kan jeg egentlig si om så mange sanger etterhvert.

Grunnen til at det i det hele tatt blir nevnt nå, er at jeg noen ganger ikke vet hvilken versjon jeg skal presentere for offentligheten, bare noen uker før utgivelse. I denne sammenheng snakker de andre versjonene mer en tusen ord i en blog.  

Sangen ble også spilt frekvent med bandet mitt Ninth. Og holder rekorden i live settet for "flest live-looper pedaler på scenen" for å fullføre arrangementet med en gitar.

 

Comment

All You Need Is

Comment

All You Need Is

Denne sangen ble tatt opp live med bandet mitt «Woo», for ganske lenge siden. 
Opptaket var ikke ment for noen andres ører, og i hvertfall ikke for utgivelse. 
Vi spillte igjennom sangen to ganger på denne øvingen, men gitar sporet manglet på første gjennomgang, så da måtte det bli dette opptaket. Vokalen ble lagt på etterpå. Jeg ville ikke ødelegge vibben med videre produksjon, så opptaket er litt som å tyvlytte på bandet øve.

Personell: 
Geir Arne Ose: Trommer
Audun Havåg: Bass

 

Comment

Give It On

Comment

Give It On

«Give it on» er en sang som forandret seg over tid, og mye via konserter.

Den ble hyppig spilt sammen med bandet mitt Ninth, som gikk igjennom flere besetninger.

Sangen forandret seg rett og slett etter reaksjonen på publikum, og hva de, (og vi i bandet) kicket på.

De rolige refrengene dog, er mer inspirert av «samtids» komponister som John Tavener, Arvo Part etc. som jeg var inspirert av på den tiden.

Men denne sangen har hatt mange refreng, akkord-rekker og «grooves» opp igjennom årene, samt totalt forskjellige vokal melodier og utrykk. 

Sangen kommer også ut av en fascination for å kombinere «nerven» fra samtidsmusikk (mm.) med  punk/hardcore kultur, (som jeg plutselig befant meg i, på den tiden).

Det var noe med det råe (primitive) uttrykket  disse «kulturene» tidvis delte, som var så slående likt, meningsfullt og kraftig. 


En hel gjeng sanger ble skrevet med denne tankegangen. Noen vil bli vist her senere.  

 

Comment

Alight

Comment

Alight

Jeg skrev originalt tre forskjellige melodier, refreng og arrangement til Alight. 
Som tidligere nevnt, tenkte jeg å presentere deler av dem her i bloggen,  men jeg ligger dessverre bak skjema på dette arbeidet. 
Så krysser fingrene for at jeg rekker det snart. 

Der ble skrevet to parallelle tekster på denne sangen (altså denne versjonen av sangen) hvor den lyse stemmen la vekt på positive aspekter ved livet, mens den mørke stemmen la vekt på mørkere sider, disse ble sunget unisont.  Teksten ble formet slik at ordene i begge tekstene lignet nok på hverandre til at klangen ble lik. 
På akkurat denne innspillingen gjorde jeg derimot en blanding av disse tekstene  slik at begge stemmene synger samme tekst, med en blanding av lyse og mørke perspektiver. 
Delvis for å unngå forvirring. 

Bissart nok, skrev jeg også blogginnlegg for nesten alle sangene som skal ut i 4 og 5, før prosjektet startet, men jeg har faktisk ikke lest dem, eller brukt dem i det hele tatt i prosjektet.  Det illustrerer ganske bra, hvordan jeg jobber med musikken også. 

Det må sies at noen av de originale journalene var betydelig lengre, og sikkert bedre enn de jeg skriver nå, så noe av den informasjonen vil bli brukt ved en senere anledning. En annen ting er at musikere, og innspillings notater har forandret seg så utrolig mye, siden prosjektet var i planleggingsfasen, at den info'en jeg hadde da, er helt bort i natta i forhold til slik som det har blitt. 

 

 

Comment

Violins To Violence

Comment

Violins To Violence

Denne sangen ble opprinnelig skrevet til en jente jeg kjente en gang.

Men etterhvert som jeg lekte meg med sangen, utviklet teksten seg videre til å bli mer som et kjærlighets drama.  Som for øvrig ikke hadde noe med jenten å gjøre (som skal få være anonym).

Som vanlig har jeg også mange versjoner av denne sangen.

Planen var å legge ut en snutt eller to av disse idag, men det rakk jeg dessverre ikke, så det får bli til en annen gang. 

Jeg håper uansett å få mikset ned, og gi ut forskjellige versjoner av sanger etterhvert, og som takk, vil de bli gjort tilgjengelig gratis, til mine mest trofaste følgere!

 

 

Comment

My Sun Will Collide

Comment

My Sun Will Collide

Denne sangen er ikke akkurat en singer/songwriter låt. 

Jeg ville at den skulle være noe usymmetrisk i formen. 

Og hensynsløs i instrumenteringen. 

Den kommuniserer, og peker mot noe større enn seg selv, og har tilhørighet i flere rom i mitt musikalske virke.

Den er også delvis nøye arrangert, delvis improvisert. En blanding mellom hofta, hjernen og hjertet. 

 

 

Comment

Under Skies

Comment

Under Skies

"Under Skies” er en av mange "hybel med akustisk gitar" sanger som har blitt skrevet opp igjennom årene, til en av mange jenter.  ((Ihvertfall en håndfull jenter). Får passe meg litt her).
 

Å bo i kollektiv eller liten by-leilighet, betyr som regel at veggene er ganske tynne. Som utøvende musiker resulterer dette fort i at det blir komponert en del rolige sanger som faktisk passer til dette hybel livet, spesielt på kveldstid. Å sitte med akustisk gitar på kveldstid, gjerne etter en lang elektrisk øving med bandet, er mer som en side hobby, en helt annen greie. Det er uansett en greie som jeg stort sett gjør på. 

Mange av disse sangene har gjerne en rolig mild natur, pga. omgivelsene, men kan også  bære preg av merkelige gitar krumspring, Da det mer eller mindre er en lekende kvelds aktivitet man snakker om her. 

Tidvis er disse sangene ganske lange også. I dette tilfellet, kortet jeg ned sangen med 2 minutt, (som igjen vil si å ta vekk 2 min med gitar krumspring). 

 

 

Comment

Then

Comment

Then

Denne sangen hadde jeg mange forskjellige versjoner å velge mellom. 

Det var også en sang som ble prøvd i forskjellige tempo og tonearter, ved siden av arrangement. 

Selve innspillingen ble gjort på en time (alle instrumenter og sang). 

Men som sagt tidligere, planleggingen og arbeidet med alle innspillingene (av en og samme låt) til sammen utgjør noe mer tid, en god del faktisk.

Kunsten er av fantastiske Jetter Green

 

Comment