"Night" ble skrevet rundt 2003 sammen med sanger som blant annet "Steal The Day Back"

Opprinnelig hadde jeg mange sekvenser og deler som senere ble forandret eller tatt ut av arrangementet. 

Jeg laget 4 strykearrangementer for den og en haug med trommesekvenser. 

Jeg tok til og med opp sangen med ekte stryk, og etter flere måneder (ok, år) med justeringer bestemte jeg meg for å "tone det ned" til fordel for et betydelig mindre arrangement gjort på et relativt lite strykebibliotek. Jeg synest stemningen ble bedre på den måten (noe som er sjelden). 

 

Arrangementet har en spesiell oppbygging: versene er bygd rundt en kromatisk nedgang. Som en utfordring til dette, modulerer versene samtidig oppover med en halvtone per runde, litt enkelt forklart.  (Åjoda, dette er spennende!) 

Dette gjør at sangen dekker hele spekteret av toner i et strykeensemble og mere til (kontrabassen må stemmes ganske møøhrkt) Sangen funker godt til intonasjons og skala øvelser, spesielt for strykeinstrumenter(noe jeg smertelig måtte erfare). Den er også god til å lage et fryktelig "stryke-spetakkel" mot slutten. 

 

Den har også en økende intensitet fra første til siste takt, uten at den akslererer i tempo, Noe som ble prøvd og eksperimentert med på forskjellige måter.

(Kanskje jeg bare skulle skrudd opp kasett hastigheten utover sangen, istedenfor å slite meg igjennom alle de hærsens strykerstemmene.)

 

Night er en av mange sanger som vi har hatt mye glede av i "kollektivet" i mange år men aldri spillt på konserter. Den har tilhørt ett av musikkprosjektene mine som ikke har blitt offentligjort før nå. 

 

Verdens gladeste cellist? (neppe..)

Verdens gladeste cellist? (neppe..)