Med «Remember» arrangementet, prøvde jeg å sette diverse «klassiske» stilarter opp mot moderne energiske utrykk, og strekke det langt. 
Instrumenteringen er helakustisk, bortsett fra en elektrisk gitar (med klarlyd) Jeg prøvde å få den til å bygge seg opp til å bli like intens som om den skulle blitt spillt med fullt trøkk av et hardcore band, eller strykeorkester om du vil, men altså uten vreng eller strykeinstrumenter. Dette var bare en av mange agendaer med sangen dog. 


Instrumenteringen er delt opp i tre seksjoner.
For å klargjøre rollene deres, har jeg lagt ved isolerte spor av gruppene:

1 Sang:


2 Strengeinstrumenter: Flygler, Gitarer (akustisk og elektrisk), Kontrabass

Strengeinstrumentene spiller i 4-dels takt, (det vil si dobbelt så få slag som høres på opptaket) og så har jeg valgt diverse ekkoer for å lage 8-dels rytmemønsteret som sangen har. Dette er for å få en mindre frenetisk klang, sammen med en følelse av rom og kontinuitet (for å ikke repetere meg selv for mye, kan du lese mer om dette i bloggen: All Ends Here). 

 3  Slaginstrumenter: Pauker, Basstrommer, Tammer. Afrikanske trommer. Skarptrommer, egg, tamburiner, rangler, og mye mer. 

All klang på instrumentene generelt kommer fra opptaket. Ingenting ble fikset på i editering, så her finner man «det menneskelige elementet»  i stor grad. 
 

Paukene utmerket seg som spesielt tidkrevende av to grunner:  det er pauke på hver eneste tone igjennom hele sangen, og jeg måtte ha cirka en og en halv oktav med kromatisk stemte pauker, som skulle spilles inn 2 ganger. Det blir 36 pauker!

Jeg hadde kun 3 pauker tilgjengelig så jeg stemte dem i 3 toner av gangen og spillte de tre tonene (der de skulle være) igjennom hele arrangementet. Så ble de stemt om og kjørt på med neste tre toner igjen og igjen (og igjen..)

Pauker må stemmes litt som et piano, men også etter hvor hardt du slår på dem, og slik at overtonene i pauken passer til intervallet som blir spillt i det gitte øyeblikk. På lyse toner må du bruke en lys pauke og på mørke toner en annen, så det er ikke fritt frem. Det tok rundt to uker å bli fornøyd med paukene. Jeg brukte 7 mikrofoner per trio med pauker, så da sitter man igjen med 84 spor med bare paukene. Resten av trommene i slike produksjoner har typisk nok 5 mikrofoner per instrument, så vi snakker hundrevis av spor med perkusjon. Resten av instrumentene (og sang) får også samme behandling. Og på toppen av det måtte jeg spille alt selv. 

Når det er sagt, gikk inspillingen ganske på skinner, og er langt ifra en spesielt drøy session, med tanke på spor og mengde instrumenter. 

Med meg på inspillingen:

Audun havåg: Kontrabass,  teknisk hjelp med pauker og diverse.

 

 

Comment