Produksjonen og mesteparten av innspillingen til denne utgivelsen ble gjort når jeg var ganske ung (nærmere sagt i 1997). Jeg hadde da gått over fra kassett-studio til digitalt opptaksutstyr (som var ganske revolusjonerende den gangen), opptaket ble så flyttet over til nye digitale media flere ganger på 90-tallet, etterhvert som jeg oppgraderte utstyret.

Når jeg skulle jobbe videre med sangen for utgivelse i dette prosjektet, valgte jeg å smelte den sammen med et live opptak av sangen (hvor jeg hadde tilgang til alle instrumentene) for å få energien og tempo forandringene fra live opptaket.

Dette er en tidkrevende jobb, men som etterhvert har blitt normalen på en del av sangene i prosjektet.

Sangen har blitt fremført mye live (med bandene mine Woo og Ninth), spesielt når vi skulle spille flere sett med musikk.

Jeg husker spesielt godt en gang vi spilte hele natten igjennom på en pub scene i Little Rock. Når vi var ferdige kl. 6 om morgenen, hoppet vi rett i bassenget på hotellet, uten å ta av klærne (trolig til stor frustrasjon for hotell-ledelsen, da de måtte tømme bassenget morgenen etter).

Det ble alltid god stemning når vi kjørte «The Ordeal» på konserter.

Også blant suksessfulle managere og bransjefolk som vi har vært i kontakt med.

Dialogen har stort sett gått slik: «denne blir en knall radio-single!, men du må korte den ned til 3 minutter først!».

Jeg har motstått fristelsen til nå.